Ubuntu – Favoriete applicaties

Het is een tijdje rustig geweest qua posts hier op Ubuntastic. Eigenlijk alleen maar doordat ik het heel erg druk gehad heb de laatste tijd. Gelukkig heeft dat er wel voor gezorgd dat ik weer wat “problemen” heb kunnen aanpakken en eens goed naar dingen heb kunnen kijken. Maar daarover later meer. Nu eerst naar iets wat op geen enkele (zich zelf respecterend) blog over Ubuntu mag ontbreken. Een lijstje met favo software!

Bij deze dus mijn “meest gebruikte software lijstje” voor Ubuntu:

1. Firefox – Heeft denk ik geen verdere uitleg nodig, degelijke browser met veel makkelijke addons. Waarbij ik persoonlijk de web developer toolbar, greasemonkey, FireFTP echt onmisbaar vind.

2. Thunderbird – Ook uit de mozilla stal en al jaren mijn favoriet e-mail programma. Niet zo uitgebreid in de mogelijkheden zoals Evolution maar wat het doet doet het erg goed. Daarbij werkte e-mail versleutelen met de Enigmail addon echt super. (ook zou ik niet zonder “tag the bird” en wat aanpassingen aan de werkbalken kunnen)

3. E piphany – Nog een browser zal je denken… Maar deze is in tegenstelling tot Firefox helemaal vrij en open source (wat altijd een positief punt is, al is het geen vereiste voor mij persoonlijk) maar belangrijker nog; heel erg snel is met het laden van pagina’s. Het lijkt wel of je je internet abonnement ineens naar 20 mbit p/s hebt verhoogd.

4.  Liferea – RSS-reader die gewoon goed is in wat hij doet.. RSS binnen halen. Ideaal als je vaak in de trein zit of geen internet verbinding hebt wat hij maakt de feeds offline leesbaar. Online gebruik ik liever Google Reader maar gelukkig zijn de feeds vanuit Reader makkelijk te kopiëren naar Liferea.

5.  BasKet notepad – Briljant programma! Hiermee maak je eenvoudig lijstjes/todo’s/aantekeningen en deze kan je dan groeperen/beveiligen of juist weer delen met andere (zelfs via een html bestand als het moet!). Ik gebruik het echt voor alles wat ik doe en om overzicht te houden van de dingen die nog gedaan moeten worden. Over dit programma zal ik zeer binnenkort dan ook een artikel schrijven.

6.  Gobby – Ook Mark Shuttleworth’s favoriet. Hele simpele tekstverwerker/editor met enorme functionaliteit. Zo kan je eenvoudig samenwerken aan een document of code/script ala Google Docs. Waarom dan toch niet dat laatste gebruiken zal je denken.. maar dat is ivm. privacy niet altijd even handig. Ov erigens samen met Basket het programma wat voormij de Linux gedachte echt waar maakt; iets moet vooral goed zijn in waar het voor bedoeld is. En dat zijn deze beide programma’s zeker!

7. Open Office – Tsja hoort het wel of niet in dit lijstje ?? Uiteraard een erg fijn office pakket maar persoonlijk vind ik het bijna bij Ubuntu horen waardoor iedereen het wel al zal kennen. Nog niet gebruikt ?? zeker eens doen, en kijk ook eens naar interessante plugin’s zoals: writerplugin.

8. Planner Projectmanagement – Maak GANT-charts van je projecten met deze applicatie. Werkt eenvoudig overzichtelijk en effectief. En in gebruik vele male fijner dat het geworstel met MS Project.

9. Bluefish editor – Degelijke HTML-editor en eigenlijk de eerst die ik ben gaan gebruiken wel een beetje veel functie’s die ik persoonlijk nooit gebruik. Al is de naam en het icoon wel erg leuk 😉

10.  Scribus – Waar Bluefish veel knoppen en functies kent heeft Scribus er bijna geen. Maar wel een lekker vlot werkende editor met erg handige opties zoals auto aanvullen.

Zoals je misschien wel is opgevallen gebruik ik Gome/KDE software gewoon door elkaar. Er zijn mensen die hier niet voor zouden kiezen maar persoonlijk vind ik dat prima werken. De Gnome interface en manier van werken/navigeren spreekt me meer aan maar vind sommige applicaties voor KDE wat sterker en beter in wat ze doen (Zoals BasKet bijvoorbeeld).

Mocht je zelf nog applicaties hebben die je echt onmisbaar vind laat het dan vooral even weten! Ik vind het altijd erg leuk om dit soort lijstjes door te lopen en nieuwe software te bekijken.

4 comments so far

  1. Rolf on

    Ik had je site al een tijdje bij mijn blogroll staan, maar het was geruime tijd terug dat ik hier voor het laatst een kijkje nam.
    Sinds ongeveer twee week ben ik (zo goed als) volledig over op Ubuntu. Over het algemeen loopt het allemaal prima. De dingen waar ik tegen aan liep waren bijna allemaal op te lossen met een beetje Googlen.
    Ik heb een kleine aanvulling op je lijstje en dat is Swiftbox. Gewoon via apt-get te installeren of via synaptic. Eerst wel even je /etc/apt/sources.list aan passen.
    Swiftfox is een getunede versie van Firefox. Vergelijkbaar met Epiphany alleen dan volledig herkenbaar als Firefox. Met de fasterfox plugin gaat het helemaal als een speer.
    Verder heb ik Conky draaien op mijn desktop. Klein, lichtgewicht programma om dingen zoals, vrije hardeschijfruimte, temperatuur, downloadsnelheid, etc weer te geven.

  2. Rolf on

    Oeps, typo; Swiftbox moet zijn Swiftfox. En Conky is hier te vinden: http://conky.sourceforge.net/

  3. osiris on

    GIMP, FileZilla, Deluge, Gmail Notify, Nicotine+, Putty, RapidSVN en Envy. Ik ga zeker BasKet notepad uitproberen 🙂

  4. mount on

    @ Rolf, ik ga zeker even naar Conky kijken! Al ben ik bang dat ik dan een beetje triest wordt als ik continu m’n beschikbaar intern geheugen zie op m’n desktop.. dat is namelijk aan een update toe 😉

    @osiris: GIMP gebruik ik ook erg vaak. En sinds kort ben ik ThinkingRock-verstaafd! Echt een aanrader voor iedereen die met GTD van David Allen bezig is.


Geef een reactie

