Hoe maak je Open Office geschikt voor OpenXML documenten

De OpenXML documenten waar de Microsoft Office programma’s in opslaan mogen dan wel afgewezen zijn voor hun ISO certificering (of te wel, Microsoft mag het geen standaard noemen, in tegenstelling tot het OpenDocuments format waarmee OpenOffice en nog een aantal pakketten werken) maar dat neemt niet weg dat erg veel mensen Office 2007 zijn gaan gebruiken.

Als OpenOffice gebruiker zit je dan met een probleem. OpenOffice kan standaard geen OpenXML documenten openen en bewerken wat natuurlijk erg onhandig is als iemand ons toch een Office 2007 document toe stuurt.
In deze tutorial zal ik uitleggen hoe je OpenOffice wel OpenXML documenten kan laten lezen.

Note: Uiteraard wil ik hiermee het gebruik van OpenXML niet aanmoedigen. OpenDocuments formaat heeft wel een ISO standaard en er is dan ook geen rede om ineens in OpenXML te gaan werken. Maar het is natuurlijk wel handig om de OpenXML documenten te kunnen openen als je zo’n document toegestuurd krijgt.

Om te beginnen gaan we een file downloaden. Dit bestand bevat alle onderdelen die OpenOffice nodig heeft om OpenXML te kunnen lezen. Dit bestand heet: odf_filter.tar.bz2

Unzip dit bestand op je bureaublad en je zal zien dat de map die ontstaat (files) de volgende vier onderdelen bevat: MOOXFilter_cpp.xcu, MOOXTypeDetection.xcu, OdfConverter en README.txt.
Nu volgen we de instructies in de README.txt file en kopiëren we de 3 andere bestanden in de Openoffice installatie directory zoals hier onder beschreven.

Eerst gaan we via het terminal venser naar de map die we zojuist uitgepakt hebben. Voor elke stap apart in om naar de map waar de files in staan (op je bureaublad) te gaan via het terminal.

cd \Desktop/files

Nu zit je in de files map die we hiervoor uitgepakt hadden. Je kan met het volgende commando controleren of de bestanden er goed in staan.

ls -l

De volgende bestanden zal je dan terug vinden:

  • MOOXFilter_cpp.xcu
  • MOOXTypeDetection.xcu
  • OdfConverter
  • README.txt

Nu gaan we deze bestanden kopiëren naar de OpenOffice map. Dit doen we door achtereenvolgens de volgende commando’s in te voeren.

sudo cp OdfConverter /usr/lib/openoffice/program/

* Je password zal worden gevraagd, dit geef je in om toestemming te geven voor het kopiëren van de bestanden.

sudo cp MOOXFilter_cpp.xcu /usr/lib/openoffice/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Filter/

(In de README.txt staat een foutje, er staat geen / voor usr/lib… die er wel voor hoort te staan, anders werkt het kopiëren niet)

sudo cp MOOXTypeDetection.xcu /usr/lib/openoffice/share/registry/modules/org/openoffice/TypeDetection/Types/

Nu kunnen we OpenOffice Writer openen en controleren of alles goed geïnstalleerd is door een bestand als .docx op te slaan. (<file, <save as> en dan i.p.v. OpenDocument Text (.odt) kies je voor Microsoft Word 2007 Document (.docx).

Helaas werkt deze aanpassing alleen voor de OpenXML Word bestanden, Powerpoint en Excel is nog niets op gevonden. Dus de oplossing is nog niet helemaal ideaal maar overbrugt wel de tijd tot OpenOffice de ondersteuning ingebouwd heeft (wat pas vanaf versie 3.0 het geval zal zijn.. waarop we helaas nog iets minder dan een jaar zullen moeten wachten).

7 comments so far

  1. Bas Jobsen on

    Hallo,

    Erg nuttig, alleen bij mij werkt het niet fedora / oo2.0. Na het openen krijg ik de vraag of het document hersteld moet worden. Als ik hierop Ja antwoord, krijg ik een leeg document.

    groetjes,

    Bas

  2. Mount on

    hmm, ik zou zelf verwachten dat de methode ook op andere linux systemen zou werken (in tegenstelling tot de meeste posts van mij die specifiek voor ubuntu geschreven zijn). Kan je niet op een fedora specifiek forum iets terug vinden over het geschikt maken van oo2.0 voor OpenXML ?

    Ik heb zelf trouwens besloten na het opnieuw installeren voor de encryptie test dat ik deze “plugin” niet meer ga gebruiken. Indien ik MS office 2007 bestanden toegezonden krijg mail ik keurig terug of ze het op in een gangbaar formaat kunnen mailen of indien ik het alleen maak moet kunnen lezen in PDF.

  3. Elsee on

    Novell heeft een oplossing voor zowel Word, Excel en Powerpoint 2007. Kijk op: http://download.novell.com/SummaryFree.jsp?buildid=ESrjfdE4U58~

  4. Edith on

    Help, ik kan geen microsoft word documenten meer openen met Open Office. Hoe verander ik deze instelling? Het heeft niet eerder problemen opgeleverd nl, pas nadat comp geformatteerd heb en ik OO weer opnieuw heb geïnstalleerd.

    Groetjes Edith

  5. Yousif on

    Werkt heel goed op Ubuntu 7.10. Dank je wel.

  6. Jasper on

    Sinds ik dit filter heb geinstalleerd kan ik geen openoffice apllicaties meer openen; ook als ik heel open office opnieuw geinstalleerd heb blijft hij deze foutmelding geven. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

    Mvg,

    Jasper

  7. Jasper on

    aplicaties-> ik gebruik trouwens 8.04 hardy heron


Geef een reactie

