Delen van bestanden in een Windows netwerk (Video)

Ik ben al een tijdje bezig met het opzetten van verschillende op Ubuntu draaiende fileservers. Mede hierdoor kwam ik op het idee om een tutorial te schrijven over netwerk en het delen van bestanden.

Ten eerste zal het delen van bestanden in een Windows netwerk besproken worden. En wel door middel van een erg duidelijk filmpje wat ik tegen gekomen ben op YouTube. Ik zal uiteraard ook nog een Nederlandstalig stappenplan uitschrijven, maar ik denk dat dit filmpje al heel veel mensen uit de brand kan helpen.

Na het schrijven van de uitleg komen nog de volgende onderdelen aanbod in aankomende tutorials over netwerken:

  • Bestanden delen met specifieke gebruikersrechten.
  • Bestanden delen tussen 2 linux machines (zonder dat het toegankelijk is voor Windows systemen).
  • Remote desktop in Ubuntu.
  • Remote inloggen op Ubuntu.
2 comments so far

  1. Sackx Peter on

    Beste,

    Dit filmpje heeft mij heel goed op weg geholpen bij het delen van mappen op een Ubuntu (7.04, Feisty Fawn)in een LAN met macs, en Windows-pcs.
    Er dook echter na de configuratie van de smb-file nog een probleem op. Windows vroeg om een gebruikersnaam en een paswoord. Ik heb er een kenner moeten consulteren om het probleem op te lossen. Hij heeft een regeltje aan de file toegevoegd en daarna was alles in orde (security=share):

    ####### Authentication #######

    # “security = user” is always a good idea. This will require a Unix account
    # in this server for every user accessing the server. See
    # /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/ServerType.html
    # in the samba-doc package for details.
    ; security = user

    # Toegevoegd door BB
    security = share

    Ik vind het een beetje jammer dat Ubuntu geen wizard integreert om leken als ik te begeleiden bij het integreren van een Ubuntu-pc in een LAN waar vooral Windows aanwezig is.

    Groeten,
    Peter Sackx

  2. Edwin on

    Heb je toevallig die stappenplan al gemaakt? Zit er namelijk wel om verlegen. Heb Ubuntu 6.10 werkend, maar zonder KDE/GNOME. Omdat er ook geen monitor aan die machine hangt, is het lastig om steeds heen en weer te schakelen tussen de beide computers.


Geef een reactie

