Mozillasoftware updaten in Ubuntu (Firefox, Thunderbird en Seamonkey)

Ik zelf ben een enorme Thunderbird fan. Het mail programma haalt al m’n 6 accounts keurig binnen en zorgt er voor dat de mail die niet van gmail afkomt daar wel keurig gebackupt wordt. Door de extensies is het programma nog eens helemaal aan je eigen wensen aan te passen. Maar langzaam maar zeker begon ik me er aan te ergeren dat we als Feisty gebruikers met versie 1.5 van dit programma opgezadeld zitten terwijl 2.0 al lang uit is.

Gelukkig is er net al met eigenlijk alle vragen waar ik mee zit snel een antwoord te vinden. Het updaten naar thunderbird 2.0 is dan ook zo gedaan als je de volgende stappen doorloopt.

Eerst gaan we het script downloaden wat het hele updateproces zal uitvoeren. Dit scriptje heet Ubuntuzilla. (klik op de tekst om de download te starten, kies voor een standaard pc i386.deb)

Ubuntuzilla kan zowel thunderbird, firefox en seamonkey op je Ubuntu systeem automatisch updaten. Daarbij worden al je instellingen en document (bijv. Bookmarks en e-mails) opgeslagen en in de nieuwe versie ingeladen.

Als het scriptje gedownload is dan kan je door er dubbel op te klikken het laten installeren (.deb files lijken hierin wel een beetje op de .exe die we uit Windows kennen). Als het venster aangeeft dat de installatie voltooit is dan kan je dit venster sluiten.

Nu gaan we het zojuist geïnstalleerde script aan het werk zetten door het volgende commando in de terminal in te voeren:

ubuntuzilla.py -a install -p firefox

ubuntuzilla.py -a install -p thunderbird

ubuntuzilla.py -a install -p seamonkey

Uiteraard kies je voor het commando waar achter de naam staat van het programma dat je wil laten updaten staat.

Nu zal het script in het terminal starten en je enkele vragen stellen. Of je wil dat er een backup gemaakt wordt, welke taal je de nieuwe versie wil installeren en of je het script automatisch wil laten controleren op updates. Persoonlijk heb ik er voor gekozen om een backup te laten maken en de software in het Nederlands te installeren (verder werk ik in het engels, maar dan wordt het goede woordenboek automatisch geïnstalleerd). Ook heb ik de automatische updates aangezet maar ook dat is maar net wat je persoonlijke voorkeur is.

3 comments so far

  1. nanotube on
  2. Christophe on

    Hallo,
    hoe zorg je er dan precies voor dat je mail van andere accounts gebackupped wordt op je gmail? Dat lijkt me alvast superhandig!

  3. Mount on

    Dat backuppen gebeurt via de instellingen van die mailboxen. In het menu van de hosting waar de mail adressen bij horen heb ik ingesteld dat alles doorgestuurd wordt naar een gmail account wat ik voor de backups aangemaakt heb. Vroeger was er geloof ik ook een plugin waarmee je dat kon doen vanuit thunderbird, maar dat weet ik niet zeker.


Geef een reactie

