Powerup voor Open Office

Open Office is een prima vervanger voor Microsoft Office. Eigenlijk maakt het niet eens uit of je nu Windows, OSx of Linux draait. Alleen duurt het nogal lang voordat het is opgestart. Niet echt productief dus..

Maar met een aantal instellingen lijkt het wel of Open Office aan de Epo gezeten heeft.En het dit is ook nog eens super makkelijk te doen:

Open de Open Office tekstverwerker.

Open Office

Al de nu nog trage Open Office tekstverwerker gestart is gaan we naar de instellingen. Dat vind je terug onder: Tools>Options

Open Office sneller starten

Als het options venster geopend is klik je op: Memory

Open Office sneller starten op Ubuntu

Verander nu:

Undo : 30 tot 50 (aantal wijzigingen dat Open Office voor Undo/ongedaan maken/ctrl-z onthoudt)

Use for Open Office: 128 Mb

Memory per object: 20 Mb

Number of objects: 20

En vink “Enable systemtray quikstarter” aan.

Klik nu in de linker lijst op Java. En haal het vinkje voor “Use a Java runtime environment” weg.

Open Office sneller starten door Java

Nu zal je zien dat Open Office een stuk vlotter start. Zeker als je grotere documenten wil openen of als je bijvoorbeeld de tekstverwerker voor de tweede keer start. Eigenlijk heb je nu Open Office zo ingesteld dat het zich meer gaat gedragen als Microsoft Office (dus meer geheugen gebruiken e.d.) maar persoonlijk vind ik deze verbeteringen heel erg welkom.

7 comments so far

  1. Daan on

    Geweldig! Nu kan ik lekker snel mijn bestandjes openen:)

  2. mount on

    Goed om te horen dat het lekker werkt!

    Wel leuk aan deze aanpassing is dat het bijna geen functionaliteit beperkt. Alleen Undo beperkt het aantal keer dat je een bewerking ongedaan kan maken, maar je zou er voor kunnen kiezen om het aantal niet naar beneden te halen. Scheelt niet eens zo gek veel qua snelheid (al vind ik 30-50 keer een bewerking ongedaan maken al ruim genoeg).

  3. Thomas Calis on

    Nou had ik per ongeluk de taakbalk boven verwijderd.
    Hoe ik dat ongedaan kreeg weet ik niet maar ik had er weer een nieuwe weten neer te zetten.
    Echter, de open office snelstarter zou ik niet weten hoe ik die weer terig krijg in de taakbalk.
    Jullie wel?

  4. mount on

    Dat is niet zo ingewikkeld. Zet het vinkje uit bij “Enable systemtray quikstarter” (zie tutorial hierboven) en start Open office opnieuw op. Hierna weer het vinkje aanzetten, en je zal zien dat na een herstart de Quickstarter er weer staat.

    (het kan ook zijn dat het vinkje al uit staat, dan is het probleem op te lossen door alleen het vinkje weer aan te zetten)

  5. Ndg on

    Toptip! Ik draai Office 2003 en OOo ook om eens te proberen. Het viel me al op dat het programma wat langzamer is maar nu is dit voor een groot deel opgelost!

  6. mount on

    Ik heb ook erg lang alleen maar met office gewerkt, maar ben nu (zeker na een aantal kleine aanpassingen) erg tevreden met OOo.

  7. Steven on

    Mooie adviezen!
    Het enige dat ik persoonlijk zou afraden, is die Snelstarter in de systemtray. Dat kreng vreet geheugen bij het opstarten van de pc, dus die heb ik achterwege gelaten.

    Voor de rest: toppie. Weer wat geleerd!


Geef een reactie

