Via bluetooth bestanden verzenden

Heel veel mensen hebben tegenwoordige een mobile telefoon. En steeds meer mensen gaan Linux gebruiken. Afzonderlijk van gezien elkaar helemaal geen slechte dingen.. Maar wat als je (zoals ik zelf) eens niet voor een Nokia telefoon gekozen hebt en toch wat bestanden van en naar je telefoon wil versturen vanaf Ubuntu?

Gelukkig is dit heel erg simpel voor elkaar te krijgen. In deze korte tutorial ga ik overigens er vanuit dat je al een bluetooth verbinding hebt tussen de twee apparaten waar je iets tussen wilt gaan uitwisselen (mochten mensen hier problemen mee ondervinden post het dan even in de comments). De beide apparaten zijn dus ge’paired.

Nu maak je op je bureaublad een nieuw launcher. <rechter muisknop> op je bureaublad, <Create Launcher>.

Name: Bluetooth send

Command: gnome-obex-send

Comment:

Eventueel kan je via de <no icon> button nog een icoon kiezen (het bluetooth logo wat standaard in Feisty zit is misschien een optie).

En hierna druk je op <ok>. Je ziet nu je nieuwe snelkoppeling op het bureaublad staan. Alles wat je hier naar toe sleept en er boven los laat (net zoals de prullenbak) kan je naar een gepaired apparaat toe zenden. Je klikt simpel weg in het venstertje wat verschijnt het apparaat aan en accepteert de verzending op het betreffende apparaat.

Zo simpel kunnen dingen soms zijn!

5 comments so far

  1. freerink on

    Het versturen vanaf m’n Nokia mobile naar m’n Linux laptop werkt prima. Hij gaat wel per foto zoeken naar een bluetooth apparaat, maar dan toont ie m’n laptop en dan gaat het versturen goed. De obex-server op de laptop toont een popup of ik het bestand wil openen.

    Nu het versturen van de laptop naar de mobiel. Als ik gnome-obex-send opstart komt ie met een popup “Choose Bluetooth device”, maar daar staat m’n mobile niet in, ook niet na een Refresh.
    Wat moet ik doen?

  2. Roel on

    Heb je de Nokia met de laptop gepaired ? Ik heb namelijk het zelfde probleem gehad voordat ik beide apparaten elkaar als “vertrouwd” had laten beschouwen. De pairing key in Ubuntu is overigens 1234.

  3. osiris on

    Beide nokia’s van papa en zus werken prima met deze oplossing.. verzenden en ontvangen… Mijn blackberry daarintegen wil niet werken.. pairen gaat prima maar dat is het dan ook.

  4. osiris on

    om weer terug te komen op de blackberry/bluetooth/ubuntu:

    http://linuxappfinder.com/blog/transferring_files_over_bluetooth_using_a_blackberry_curve_pearl_8800

    werkt als een zonnetje 🙂

  5. joerie on

    hey, ik kan perfect verbinding maken met mijn gsm. Maar, ik heb nu voor een klein projectje een bluetooth serial port device met vast een key ingesteld nl. 0000 maar als ik dus verbinding wil maken vanaf mijn ubuntu naar het device dan lukt dit niet, ik vermoed omdat mijn toestel een vaste key heeft en ubuntu mij een key geeft die ik zogezegd bij het apparaat moet ingeven ( wat in mijn geval dus niet mogelijk is… kan iemand mij helpen?


Plaats een reactie