Wat te doen als Ubuntu niet meer wil opstarten

Natuurlijk is via de terminal met sudo dingen installeren en aanpassen erg eenvoudige maar je moet natuurlijk niet vergeten dat er een rede is dan wij als “gebruiker” maar beperkte rechten hebben op ons Ubuntu systeem. En als je nogal eens wat aan het experimenteren bent (zoals ik zelf op dit moment met Compiz Fusion) wil het nog wel eens voorkomen dat je de Ubuntu installatie overstuur helpt. Maar meteen je harddisk formatteren als Ubuntu niet helemaal wil doorstarten is gelukkig in de meeste gevallen niet nodig. (Lang leve het modulaire systeem van Linux waarbij de kernel en wat je ziet los van elkaar staan).

Optie 1 – Ubuntu-desktop opnieuw installeren

Ubuntu-desktop is een pakket (metapackage) wat standaard geïnstalleerd wordt bovenop de linux kernel en wat de standaard instellingen en programma’s bevat. Dus je systeem wordt eigenlijk weer terug gebracht zoals je het geïnstalleerd had, alleen behoud je alles wat in je /home map aanwezig is.
Dit doe je met het volgende commando:

” sudo apt-get -reinstall ubuntu-desktop “

In de meeste gevallen moet je systeem nu weer naar behoren werken en gezien het uitgebreide standaard pakket aan software ook meteen geschikt zijn om toch nog net die deadline te halen. Mocht deze manier niet werken dan kan het probleem aan je desktop-manager liggen. In veel gevallen is dit GNOME (standaard Ubuntu installatie) maar heb je Kubuntu geïnstalleerd staan dan is dan KDE (of natuurlijk XFCE ect.)

Optie 2 -De window-manager herstellen

Stel je zit met alleen nog een terminal (zwart venster, wat op het DOS venster lijkt) voor je en Ubuntu wil niet meer opstarten… Dan is de kans groot dat er iets fout gegaan is met de window-manager. Nu zou je denken dat een herinstallatie van bijv. GNOME net zoals we hierboven met Ubuntu-desktop gedaan hebben het probleem oplost, maar helaas is dit meestal niet het geval. Bij een herinstallatie wordt het programma wel vervangen maar blijven veel configuratie bestanden on aangeroerd. Erg gunstig voor oplossing 1 maar in dit geval zal het meestal niet zo veel effect hebben.
Om er voor te zorgen dat de window-manager helemaal kaal en met de standaard instellingen herinstalleert word gebruiken we het commando <PURGE>. Je voert vanuit het terminal (je kan natuurlijk ook nergens anders meer in) dan de volgende commando’s uit:

“sudo apt-get -purge gnome”

“sudo apt-get install gnome”

* GNOME moet je natuurlijk vervangen voor de window-manager die voor jou van toepassing is.

Let wel op dat als je het <PURGE> commando gebruikt dit echt alle instellingen en het programma compleet verwijderd (je wil dit commando dus niet dagelijks gebruiken, remove is voor software een veiligere keuze)!

Als alles goed gegaan is moet je nu weer netjes in kunnen loggen op je Ubuntu systeem van het welkomstscherm. Mocht er nu nog iets mis zijn met de installatie dan kan je altijd optie 2 en optie 1 in combinatie met elkaar gebruiken (dus optie 2 om de GUI/window-manager weer aan de gang te krijgen en optie 1 om de installatie te herstellen).

Ik hoop dat deze oplossingen je wat hulp (en vertrouwen) kunnen geven in je Ubuntu installatie. Ik ben persoonlijk nog geen zwaardere problemen tegen gekomen dan via deze twee wegen op te lossen waren. Hier ligt dan ook de kracht van een Linux systeem vind ik.. herinstallatie (of zelfs herstarten) is eigenlijk bijna nooit noodzakelijk zodat je tijd over houd om gewoon je eigen dingen te doen op je systeem.

p.s. Het kan overigens wel zo zijn dat je een werkende internet verbinding nodig hebt voor beide methodes (dat had ik zelf wel, maar moet nog testen in hoeverre dat echt noodzakelijk is).

5 comments so far

  1. sander on

    en wat als ik gnome wil herinstalern op suse vanuit terminal?

  2. HAL_4u on

    Bij het “spelen” met de pakketjes heb ik Ubuntu 8.0
    verminkt. Bij het opstarten kwam ik alleen nog maar in het commandoscherm.
    De suggesties die hierboven genoemd zijn werkten allen niet.
    Mijn oplossing:
    Sluit de computer aan op het internet.
    Start op en wacht op commandoscherm.
    Type: sudo apt-get install ubuntu-desktop
    Na het installeren de PC opnieuw starten, klaar.

  3. Roel Willems on

    Goede tip HAL_4u!
    Iets waar ik zelf niet direct aangedacht had, maar zeker een hele goede optie is als bovenstaande niet werkt.

    Deze tip heeft mij weer gemotiveerd om wat tijd vrij te maken voor m’n Ubuntu blog. Dus binnenkort weer wat nieuwe content hier of misschien op een eigen domein.

  4. Monique on

    Moet ik bij het herinstalleren de cd gebruiken?

  5. Monique on

    Ik heb nog een vraag al gaat deze over firefox. Ik heb nu na wat geklooi in het synaptic pakket een engelstalige versie van Firfox. Dit wil ik niet. Hoe kan ik nu weer de nederlands versie krijgen?

    Ik heb dit via de reinstallatie optie geprobeerd zoals deze op deze site wordt voorgesteld maar hij zegt dat dit commando niet klopt.


Geef een reactie

