De balans op maken

Oke, 3 weken sinds ik begonnen ben met Ubuntu Edgy Eft tijd om te balans op te maken.
Wat werkt er wel (en gaan dus als artikelen verschijnen) en wat werkt (er nog) niet op de Travelmate.

Wat standaard al werkte was het volgende:

* Scherm instellingen (zelfs de 1400×1050 resolutie van de Travelmate werd standaard herkend)
* Snel toetsen
* Aardige video ondersteuning
* Centrino speed-step ondersteuning, logischerwijs alleen op de Travelmate.
* Touchpad ic. scrollen.

en natuurlijk de basis instellingen die je mag verwachten.

Wat werkt er na installatie:

* DVD/Mp3/MPG/WMV
* Wifi status leds
* Beryl
* Printserver
* De nodige software via ubuntu zelf of via de vele tutorials op het net.

Wat werkt er nog niet/niet naar behoren

* Canon PIXMA iP3000
* Interne card reader
* Externe geluidskaarten (Behringer FCA202, Stanton finalscratch scratchamp)
* Wacom Grafire 2 (was wel geinstalleerd, maar ging iets behoorlijk mee mis)

Niet getest

* Smartcard
* PCMCIA
* iR
* Bluetooth

Kijkend naar dit lijstje valt het me in ieder geval enorm mee. Ik had verwacht om echt alles opnieuw te moeten instellen, maar na afentoe eventjes hobby’en is een groot deel al helemaal werkend. Dingen zoals WiFi, touchpad en schermresolutie waren eerlijk gezegd mijn grootste zorg. Dat ik nu niet het volledige uit m’n grafische kaart haal wat er mogelijk is binnen linux neem ik om beryl te kunnen draaien maar eventjes voor lief. Uiteraard wil ik de dingen die nog niet werken of getest zijn binnen kort ook eens gaan bekijken, maar nu ga ik me eerst op de programma’s die beschikbaar zijn richten. Want zeker op het grafisch gebied valt er genoeg te kiezen.

1 comment so far

  1. MrKoek on

    Hey ik zie dat je aan de slag bent geweest met de FCA202 audio interface onder Ubuntu, Ik bezit deze audio interface ook en wil binnenkort een Linux mce opzetten (Mythtv) zou je de ontwikkelingen mbt tot het werkend krijgen van de audio interface hier willen posten.

    BVD


Geef een reactie

